SanktuariuM - Polski Fan Klub Iron Maiden

BRAVE NEW WORLD

Po powrocie Bruce'a i Adriana, Maiden w tzw. klasycznym składzie (wzbogaconym przez Gers'a) rozpoczęli prace nad nowym studyjnym albumem. Płyta "Brave New World" swoją atmosferą bardzo przypomina progresywne dokonania zespołu z takich LP jak "Somewhere In Time" czy "Seventh Son Of A Seventh Son" a wiele osób uważa, iż właśnie "Brave New World" stanowi swego rodzaju muzyczną kontynuację owych płyt lat '80. Ta kontynuacja nie jest jednak regresem - utwory na tej płycie w pełni okazują dojrzały talent muzyków a cały album jest doskonałym przykładem prawdziwego heavy - metalu w nowej formie.

Podsumowując, "Brave New World" posiada wszystko to co stanowi o potędze Maiden. Świetne teksty, niebanalne kompozycje i fantastyczni muzycy. Bruce znowu jest w formie, Adrian wraz z Dave'm i Steve'm komponuje kolejne "przeboje" a Janick okazuje się być nie tylko dobrym gitarzystą ale i autorem wielu znakomitych kawałków. Wraz z nowym "starym" składem pojawił się i Eddie autorstwa Derek'a Riggs'a - tym razem rysunek ma współautora, a jest nim Steve Stone.

Na okładce Edek wyłania się z chmur i spogląda na nowy futurystyczny Londyn. Całość jak zwykle perfekcyjnie pasuje do tytuły albumu - Brave New World. Pomysł akurat tej koncepcji Bruce "zapożyczył" z treści książki Aldous'a Haxley'a właśnie pod tytułem "Brave New World".

"The Wicker Man" - inspiracją tego utworu a właściwie tytułu był film 1973r. z Christopherem Lee w roli głównej pt. "The Wicker Man". Sam tekst jest jakby opisem naszego zdegenerowanego społeczeństwa, ogólnej apatii i egoizmie.

"He knocks you to your feet and so what are you gonna do Your tongue has frozen now you've got something to say The piper at the gates of dawn is calling you his way

You watch the world exploding every single night"

To wersy opisują ludzi, którzy codziennie oglądają wieczorne wiadomości i z czasem przepełnieni tymi sensacjami całkowicie zatracają jakiekolwiek wyższe uczucia.

"The ferryman wants his money you ain't going to give it back He can push his own boat as you set up off the track"

"Ferryman" to prawdopodobnie Charon, który w greckiej mitologii przewoził dusze zmarłych przez rzekę Acheron.

"Brothers and their fathers joining hands and make a chain The shadow of the Wicker Man is rising up again"

"Wickerman" to pogański posąg biorący udział w rytuale płodności. W celtyckiej kulturze wierzono, iż jeśli spali się tego wiklinowego bożka razem ze zwierzętami lub dziewicami a następnie rozsypie się ich prochy na polu to w następnym roku, plony będą większe. (swoja drogą to takie prochy służyły zapewne jako naturalny nawóz, na szczęście wymyślono nawozy sztuczne, więc tego rodzaju praktyki nie są już dłużej potrzebne.)

Zwrócenie uwagi na ten symbol to kolejna przestroga przed tym, iż powoli stajemy się plemieniem nieludzkich bezuczuciowych ludzi pierwotnych.

Kolejny kawałek to "Ghosts Of The Navigator". Tekst jest metaforą życia, nawigator to człowiek płynący przez morze (czyli idący przez życie) ku zachodowi słońca (śmierci).

"I see the ghosts of navigators but they are lost As they sail into the sunset they'll count the cost"

"Ghost of navigators" to ludzie zagubieni w życiu, osoby, które żyją, nie zdając sobie nawet z tego sprawy. Przesłanie Bruce'a to rada abyśmy korzystali z naszego czasu, który nam dano. : "Nothing's real until you feel"

"Brave New World" - Inspiracją tego utworu była książka Aldousa Huxley'a z 1932r. "Brave New World" opowiadająca o futurystycznym świecie, w którym każdy mieszkaniec bierze leki anty-depresyjne, dzieci rodzą się w wyspecjalizowanych laboratoriach a jedyną rozrywkę zapewnia specjalny film, który nie tylko można oglądać ale także dotknąć i poczuć. Patrząc z perspektywy czasu widać, iż chociaż Huxley nazywał to Utopią to jednak staje się ona z roku na rok naszą rzeczywistością.

Zwrot "Brave New World" pojawia się też w sztuce Williama Shakespear'a pt. "The Tempest"

"O, wonder! How many goodly creatures are there here! How beauteous mankind is! O brave new world That has such people in't!"

Następny na płycie jest "Blood Brothers" - podobnie jak wiele innych kawałków Maiden tak i ten zadaje pytanie o życie i śmierć.

"Just for a second a glimpse of my father I see And in a movement he beckons to me And in a moment the memories are all that remain And all the wounds are reopening again"

Obraz nieżyjącego ojca w pamięci to pewnego rodzaju nitka łącząca żywych z osobami, które kochamy a którzy już odeszli.

Wersy :

"And as you look all around at the world in dismay What do you see, do you think we have learned Not if you're taking a look at the war-torn affray Out in the streets where the babies are burned"

nawiązują do tematu, który poruszony został w "The Wicker Man'ie - obojętność społeczeństwa i niewrażliwość na tych ludzi, którym jednak na czymś zależy.

Wreszcie pytanie o sens tego wszystkiego:

"Will we ever know what the answer to life really is? Can you really tell me what life is?"

Klimat tekstu "The Mercenary" jest bardzo podobny do "The Assassin" z płyty "No Prayer For The Dying". Podobnie jak w "Zabójcy" tak i tu mamy "łowcę", który tropi i zabija.

"Pay to kill, die to lose, hunted, hunter which are you Diablo come again to make trophies out of men"

Inspiracją tego kawałka mógł być film "Predator" z Arnold'em Schwarzenegger'em w roli głównej. W filmie predatorem był właśnie niewidzialny potwór - Diablo, który "kolekcjonował" ludzi.

"Dream Of Mirrors" - to kolejny utwór oparty na nocnym koszmarze Harris'a (podobnie jak np. "The Number Of The Beast")

Tekst opowiada o ciągle powtarzającym się czarno - białym śnie. Klimat i niektóre wersy przypominają "Infinite Dreams"

"'...scared to fall asleep again, In case the dream begins again"

'Infinite Dreams'

'Scared to fall asleep and dream the dream again"

'Dreams Of Mirrors'

oraz "Deja - Vu"

"Have you ever felt the future is the past, but you don't know how...? A reflected dream of a captured time, is it really now, is it really happening?"

"Fallen Angel" -

"Azazel is beside you and he's playing the game"

W Biblii "Azazel" to kozioł ofiarny, który został wygnany na pustynie przez starożytnych Żydów. W późniejszych pismach Azazel opisywany jest też jako "upadły anioł". Kawałek ten jest opisem uczuć takiego "wybrańca" - ludzkiej ofiary.

"You and only god would know what could be done You and only god will know I am the chosen one"

"The Nomad" - ta kompozycja to prawdziwe metalowe dzieło, historia beduina, wojownika pustyni.

"Nomad, rider of the ancient east Nomad, rider that men know the least Nomad, where you come from no one knows Nomad, where you go to no one tells"

Aranżacja tego utworu jest perfekcyjna i kiedy się go słucha to pod stopami czuje się wręcz gorący piasek bezkresnej pustyni.

"Out Of The Silent Planet" - to kawałek oparty na filmie science-fiction z 1956r. "The Forbidden Planet" z Leslie Nielsenem w roli głównej. Utwór ma charakter polityczny a jego tekst jest trochę powiązany z "Total Eclipse" - niszczenie środowiska w konsekwencji zrobi z naszej planety wymarłe miejsce (silent planet):

"I accuse you before you know the crime it's all too late Before you know the crime it's all too late

Nations cry underneath decaying skies above

You are guilty, the punishment is death for all who live"

Jest także tutaj odnośnik do fanatyzmu religijnego i wszelkiego rodzaju przejawów rasizmu :

"Haggard wisdom spitting out the bitter taste of hate"

Mamy tu też wizje kolejnej bezsensownej wojny wywołanej przez polityków:

"The killing fields, the grinding wheels crushed by equilibrium'"

Deserted by the hand of gods of their own creation"

Album zamyka utwór "The Thin Line Between Love And Hate", którego tekst stanowi o karmie.

"Wider divide that you can see between good and bad There's a grey place between black and white But everyone does have the right to choose the path that he takes"

Jeśli w tym życiu robimy coś dobrego to w następnym na pewno zostanie nam to zwrócone w postaci dobrego losu, jeżeli natomiast popełniamy złe czyny to takie właśnie złe rzeczy czekają nas w przyszłości.

Większość informacji na temat albumu nie pochodzi ode mnie, uzyskałem je dzięki "Baeleron's Commentary".

MaYeR

© Sanktuarium - Polski Fan Klub Iron Maiden & Iron Maiden Holdings Ltd. 1999-2010