SanktuariuM - Polski Fan Klub Iron Maiden

THE ESSENTIAL IRON MAIDEN

"The Essential Iron Maiden" to czwarta składanka w dorobku Iron Maiden. Nie jest to jednak typowy składak, jako że album ukazał się tylko na rynku amerykańskim i tylko tam można tę płytę kupić (niektóre europejskie sklepy sprowadzają The Essential z USA - np. nasz polski fan.pl)

Płyta jest jakby rozszerzoną wersją "Edward The Great" tj. zawiera utwory singlowe ale w przeciwieństwie do Edwarda, znajdziemy tutaj utwory z pierwszych dwóch albumów. Co tu dużo pisać co dwie płyty to nie jedna.

Z pewnością wielu osobom ciśnie się na usta pytanie, dlaczego zespół wydaje kolejny "best of". Odpowiedź jest prosta - The Essential nie zostało wydane przez EMI ale przez wytwórnię SONY (na licencji Sanctuary). Amerykańska wytwórnia wiedząc, iż Iron Maiden planuje letnią trasę po USA, chciała przybliżyć dorobek brytyjskiej kapeli wszechczasów młodszej generacji fanów z USA. Jeżeli dokładnie przejrzycie wkładkę tego albumu to zauważycie, iż znalazł się tutaj jeden niepublikowany dotąd utwór, mianowicie :Iron Maiden - pochodzący z wówczas jeszcze nie wydanego koncertowego albumu "Death On The Road".

CD 1

"Paschendale" - to miejsce w Belgii gdzie 31 lipca 1917r. odbyła się jedna z największych i najkrwawszych bitew pierwszej wojny światowej. Najkrwawsza ponieważ zginęło w niej ponad pół miliona ludzi tylko dlatego, że angielski generał Sir Douglas Haig był na tyle arogancki i pewny siebie, iż nie słuchał rad innych dowódców aby przerwać walkę podczas bardzo niekorzystnych warunków pogodowych. Nie przerwał walk nawet wtedy kiedy przyszły rozkazy aby "zrezygnować" ze zdobycia Paschendale, gdy miejscowość ta przestała być już "miejscem strategicznym".

Paschendale stanowi więc doskonały przykład okrucieństwa i bezsensowności wojny:

"Whistles, shouts, and more gun fire Lifeless bodies hang on barbed wire Battlefield nothing but a bloody tomb Be reunited with my dead friends soon Many soldiers eighteen years Drown in mud no more tears Surely a war no-one can win, Killing time about to begin "

"Rainmaker" - tekst należy odbierać jako przenośnie - pustynia to nasze życie a deszcze to krótkie, szczęśliwe momenty w naszym życiu. Tak jak po deszczu pustynia odżywa, kwitną rośliny a spękana ziemia zaczyna wyglądać "normalniej" tak i nasze życie zmienia się na lepsze kiedy w naszym życiu pojawia się coś lub ktoś.

"And I know of the pain, that you feel the same as me And I dream of the rain as it falls upon the leaves"

Kim jest jednak tytułowy zaklinacz deszczu? Czy musimy być od niego zależni? A może sami potrafimy sprawić iż spadnie deszcz?

"You tell me we can start the rain You tell me that we all can change"

"The Wicker Man" - inspiracją tego utworu a właściwie tytułu był film 1973r. z Christopherem Lee w roli głównej pt. "The Wicker Man". Sam tekst jest jakby opisem naszego zdegenerowanego społeczeństwa, ogólnej apatii i egoizmie.

"He knocks you to your feet and so what are you gonna do Your tongue has frozen now you've got something to say The piper at the gates of dawn is calling you his way

You watch the world exploding every single night"

To wersy opisują ludzi, którzy codziennie oglądają wieczorne wiadomości i z czasem przepełnieni tymi sensacjami całkowicie zatracają jakiekolwiek wyższe uczucia.

"The ferryman wants his money you ain't going to give it back He can push his own boat as you set up off the track"

"Ferryman" to prawdopodobnie Charon, który w greckiej mitologii przewoził dusze zmarłych przez rzekę Acheron.

"Brothers and their fathers joining hands and make a chain The shadow of the Wicker Man is rising up again"

"Wickerman" to pogański posąg biorący udział w rytuale płodności. W celtyckiej kulturze wierzono, iż jeśli spali się tego wiklinowego bożka razem ze zwierzętami lub dziewicami a następnie rozsypie się ich prochy na polu to w następnym roku, plony będą większe. (swoja drogą to takie prochy służyły zapewne jako naturalny nawóz, na szczęście wymyślono nawozy sztuczne, więc tego rodzaju praktyki nie są już dłużej potrzebne.)

Zwrócenie uwagi na ten symbol to kolejna przestroga przed tym, iż powoli stajemy się plemieniem nieludzkich bezuczuciowych ludzi pierwotnych.

"Brave New World" - Inspiracją tego utworu była książka Aldousa Huxley'a z 1932r. "Brave New World" opowiadająca o futurystycznym świecie, w którym każdy mieszkaniec bierze leki anty-depresyjne, dzieci rodzą się w wyspecjalizowanych laboratoriach a jedyną rozrywkę zapewnia specjalny film, który nie tylko można oglądać ale także dotknąć i poczuć. Patrząc z perspektywy czasu widać, iż chociaż Huxley nazywał to Utopią to jednak staje się ona z roku na rok naszą rzeczywistością.

Zwrot "Brave New World" pojawia się też w sztuce Williama Shakespear'a pt. "The Tempest"

"O, wonder! How many goodly creatures are there here! How beauteous mankind is! O brave new world That has such people in't!"

"Futureal" - szybki, energetyczny i bardzo dynamiczny utwór, znakomicie sprawdzający się jako "opener" na trasie. Już sam tytuł doskonale komponuje się z nazwą płyty. Tekst można zinterpretować jako historię osoby zagubionej w wirtualnym świecie, miejscu, w którym granica pomiędzy prawdziwym a sztucznym światem zaczyna się zacierac.

"The Clansman" - epickie dzieło Harris'a. Inspiracją dla Steve'a były celtycki klimaty z filmów "Rob Roy" i "Braveheart". Film "Braveheart" (Waleczne Serce w reż. Mel'a Gibson'a) opowiada o Szkockich klanach, które wywołują rewoltę mającą na celu wyzwolenie się spod jarzma angielskich okupantów.

"It is the right to believe in the need to be free It's a time when you die and without asking why Can't you see what they do, they are grinding us down They are taking our land that belongs to the clans"

Refren "Freedom" to przypomnienie słowa wykrzyczanego w filmie przez Willima'a Wallace'a tuż przed egzekucją.

"Sign Of The Cross" - Utwór ten oparty jest na powieści Umberto Eco "Imię Róży". Powstał także film na podstawie tej książki - w rolach głównych wystąpił Sean Connery i Christian Slater.

"Eleven saintly shrouded men, silhouettes stand against the sky One in front with a cross held high, come to wash my sins away"

11 mężczyzn to Święta Inkwizycja, założona przez Kościół Katolicki. Organizacja ta miała za zadanie tępić heretyków wszelkimi możliwymi sposobami, nie wyłączając tortur i morderstw.

Następnym utworem na płycie jest szybki i energetyczny, opener koncertów na trasie "The X Factour" - "Man On The Edge". Tekst opiera się na filmie z 1993r. z Michaelem Douglas'em w roli głównej - Falling Down (Upadek). Jest to historia pewnego zwykłego człowieka, który wskutek stresu, frustracji i absurdów związanych z życiem w mieście powoli ulega szaleństwu. Porywa swoje dziecko, wchodzi w konflikt z prawem - z urzędnika zamienia się w psychopatę.

"Be Quick Or Be Dead" - Podobnie jak w "Holy Smoke" gdzie tekst mówił o zakłamaniu i chciwości "telewizyjnych księży tak tutaj mamy te same "zalety" tyle, że odnoszą się one do polityków.

"He says you must vote for what you want to hear Don't matter what's wrong as long as you're allright So pull yourself stupid and rub yourself blind."

"Fear Of The Dark" - Koncertowy klasyk i historia rodem z horroru. Ciemno, pusto i Ty sam, czując czyjś oddech na plecach.

"Fear of the dark, fear of the dark I have a constant fear that something's always near Fear of the dark, fear of the dark I have a phobia that someone's always there "

Następnym utworem jest "Holy Smoke". Utwór opowiadający o tzw. "nauczycielach" wiedzy katolickiej, którzy swego czasu występowali w stacjach telewizyjnych w USA. Osobiście oglądałem takie jedno wystąpienie w "NBC" i podzielam zdanie Dickinsona. Są to książkowi przedstawiciele hipokryzji, zakłamani, chciwi i oszukujący ludzi. (Na podobny temat był utwór Genesis "Jesus, he loves me").

"Bring Your Daughter...To The Slaughter" to kawałek Dickinsona, który był w swojej pierwotnej wersji zamieszczony na ścieżce dźwiękowej do horroru pt. "The Nightmare On Elm Street 5". Harris'owi tak się spodobał kompozycja Bruce'a iż poprosił go aby pozwolił zmienić trochę aranżację i zamieścić na "No Prayer For The Dying".Dickinson w tekście próbował "zawrzeć" atmosferę filmów z Freddy'em w roli głównej. (Mówi się, iż tak naprawdę w cyklu filmów "The Nightmare On ElmStreet" chodzi o strach przed bólem miesiączkowym:) "Slaughter" jest tu przenośnią na prawdziwą rzeźnię, kiedy "córka" traci dziewictwo. Mamy więc kolejny "brzydki" seksualny tekst.

W Iron Maiden FAQ napisane jest, że utwór jest oparty na wierszu Andrew Marvell'a "To His Coy Mistress". I choć te dwa utwory diametralnie różnią się od siebie to można znaleźć kilka skrajnych podobieństw.

"The Clairvoyant" to ostatni kawałek na pierwszym krążku. Numer, który bezpośrednio odnosi się do historii rozpoczętej w "Seventh Son Of A Seventh Son". Tekst stanowi pewną refleksję na temat rosnącej mocy wybrańca i przygotowywaniem się przez niego do spotkania ze Stworzycielem.

"There's a time to live and a time to die, when it's time to meet the maker"

Podobnie jak i w "Infinite Dreams" i tu znajdziemy wzmiankę o reinkarnacji.

"....and reborn again? "

CD 2

"The Evil That Men Do" to najpopularniejszy utwór z albumu Seventh Son Of A Seventh Son i zarazem najczęściej grany na koncertach. Tytuł jest cytatem z "Juliusza Cezara" Wiliama Shakespeare (Bruce często cytuje cały fragment). Jednak sam tekst nie ma nic wspólnego z dziełem słynnego Anglika. Mówi raczej podobnie jak "Infinite Dreams" o kole życia i śmierci.

"Circle of fire my baptism of joy at an end it seems The seventh lamb slain, the book of life opens before me And I will pray for you, someday I may return Don't you cry for me, beyond is where I learn"

"Wasted Years" - jeden z najbardziej melodyjnych i znanych utworów Iron Maiden. Adrian sugerował, iż zainspirowały go emocje towarzyszące długiej trasie "World Slavery Tour".

"From the coast of gold, across the seven seas, I'm travelin' on, far and wide But now it seems, I'm just a stranger to myself And all the things I sometimes do, it isn't me but someone else "

Heaven Can Wait" - pierwsze słowa jakie nasuwają się pisząc i mówiąc o "Heaven Can Wait" to znakomity numer na koncerty. I tak jest, słynne już stadionowe "Ooooo" na każdym koncercie "buzuje" w fanach krew a kiedy w trakcie na scenę wychodzi publiczność wszyscy dostają szału. O czym jest jednak utwór? To kompozycja o doświadczeniach związanych ze śmiercią.

Kolejny kawałek na płycie to jeden z najbardziej znanych czyli "2 Minutes To Midnight". Duet "Smith/Dickinson" opisał świat na krawędzi wojny nuklearnej. Świat do którego doprowadzają nas skorumpowani politycy i zdegenerowani generałowie.

"As the madmen play on words and make us all dance to their song To the tune of starving millions, to make a better kind of gun"

Tytuł "2 Minutes To Midnight" odnosi się symbolu "zegara odliczającego czas do końca świata". Wskazówka osiągnęła 2 minuty do północy kiedy w 1953 roku Rosjanie zdetonowali bombę atomową o ogromnej sile rażenia, Obecnie mówi się, iż wskazówka pokazuje 9 minut do północy po tym jak Indie i Pakistan rozpoczęły próby z bombami własnej produkcji.

"Aces High" - to utwór o walce, Bitwie o Anglię, która odbyła się oczywiście w powietrzu i miała miejsce od 10 czerwca do 31 października w 1940r. Należy pamiętać, że w owej powietrznej bitwie brali też udział Polacy ze słynnego Dywizjonu 303.

Kolejny utwór to "Flight Of Icarus". Jest on oparty na greckim micie o Dedalu i Ikarze. Zostali oni uwięzieni przez króla Minosa. Udało im się jednak zrobić skrzydła z piór i wosku i uciec. Syn Dedadala, Ikar zbliżył się podczas lotu za blisko słońca, które roztopiło wosk a sam "lotnik" spadł do morza. Bruce nie byłby sobą, gdyby nie zawarł w tej historii tzw. drugiego dna.

"Now he knows his father betrayed" - spadający Ikar sądził, iż został zdradzony przez ojca, dostał "lewe" skrzydła i dlatego musiał zginąć.

W jednym z wywiadów, Dickinson wyjaśnił swój pomysł na ten tekst. Za pomocą alegorii chciał przekazać odwieczny konflikt rodzice-dzieci. Bunt nastolatków przeciwko autorytetom i doświadczeniu dorosłych. Bunt, który prowadzi do tragedii - tutaj śmierci Ikara.

"The Trooper" był drugim singlem z płyty "Piece Of Mind". Opowiada on o Wojnie Krymskiej (1853 - 1856), opisanej przez Lorda Tennyson'a w "The Charge Of The Light Brigade". Tekst jest historią walczącego, brytyjskiego kawalerzysty przeciwko Rosyjskiej armii. Lekka kawaleria pod dowództwem Lord'a Cardigan'a zmierzyła się z Rosjanami niedaleko Sewastopola 25 października 1854r. Po nieudanym szturmie na pozycje wroga z 670 żołnierzy brytyjskich zostało ledwie 195, Lord Cardigan lekceważąc rozkaz swoich dowódców, nakazujących zatrzymanie szturmu, doprowadził do całkowitego rozpadu kawalerii.

"The Number Of The Beast" - tytułowy kawałek albumu "The Number Of The Beast" i zarazem najbardziej opisany w mediach. Z historią jego powstania wiąże się wiele historii. Po pierwsze utwór oparty jest na horrorze z 1978r. Omen II. Po drugie Stevowi śniła się pewna historia, którą opisał w tekście. W jednym z wywiadów Harris wspomina także jeszcze jedną inspiracje do napisanie tego utworu - był to wiersz Roberta Burns'a - "Tam O'Shanter" No i na sam koniec cyfra 666 często przewijała się w czasie nagrywania płyty. Chociażby rachunek za remont samochodu Martina Bircha, opiewał na sumę...666 funtów.

Najsłynniejszy utwór Iron Maiden to z pewnością "Run To The Hills". Tekst opisuje walki pomiędzy najeźdzcami z Europy a rodowitymi mieszkańcami Ameryki - Indianami. Rytm przypomina galopujące konie a tekst dzieli się na opis ataku ze strony czerwonoskórych...

"The white man came across the sea, he brought us pain and misery He killed our tribes he killed our creed, he took our game for his own need..."

oraz ze strony białych...

"Chasing the redskins back to their holes, fighting them at their own game Murder for freedom the stab in the back, women and children and cowards attack"

"Wrathchild" - tekst opowiada o desperacji gościa, który szuka swojego nieznanego ojca. Jego zamiary chyba nie są pokojowe:

"I was born into a scene of angriness and greed, and dominance and persecution"

"Killers" - Mamy tu opis morderstwa z punktu widzenia samego zabójcy (pomysł później wykorzystany np. przy The Assassin) Adrenalina "skacze" i zaraz wszystko się zacznie. Mordercę motywuje nie tylko chęć "krwi" ale i głosy w jego głowie - tak jak przy "Murders In The Rue Morgue" :

"A voice inside me compelling to satisfy me "

"Phantom Of The Opera" to pierwszy duży epicki utwór Harris'a. Przez wiele osób uważany za najlepszy w całym dorobku grupy. Oparty jest na powieści Gaston'a Leroux'a. Sama książka była też inspiracją dla wielu reżyserów teatralnych czego wynikiem był nawet spektakl na Broadway'u.

Składankę kończy koncertowe nagranie pochodzące z Dortmundu z trasy promującej album "Dance Of Death". "Iron Maiden" Muzycznie jest to tak skomplikowany utwór jak "Running Free". Tekst jest z gatunku horror :

"I just want to see your blood, I just want to stand and stare See the blood begin to flow, as it falls upon the floor"

© Sanktuarium - Polski Fan Klub Iron Maiden & Iron Maiden Holdings Ltd. 1999-2010