SanktuariuM - Polski Fan Klub Iron Maiden

Iron Maiden

Po podpisaniu kontraktu z EMI i nawiązaniu współpracy z menagerem Rod'em Smallwood'em Iron Maiden rozpoczęło nagrywanie swojego pierwszego długogrającego LP. Kilka utworów to nagrane jeszcze raz piosenki z EP'ki "The Soundhouse Tapes" a wszystkie kawałki to te, z którymi Maiden "obwoziło" się po klubach w Londynie. Niestety produkcja tej płyty jest najsłabsza z całego dorobku grupy. I nie powinno się za ten fakt winić prostoty sprzętu nagrywającego w tamtych czasach ale producenta Will'a Mallone'a. Will był tylko "papierowym" producentem ponieważ całą robotę odwalił za niego zespół. Jeżeli jednak przymkniemy oko na te niedoskonałości to docenimy siłę muzyki na tej płycie. Paul Di'Anno po wielu latach ocenił ten album jako najlepszy jaki kiedykolwiek nagrał. Pierwszy utwór dla posiadaczy EP-ki "The Soundhouse Tapes" jest już znany.

To "Prowler" - jak mówi sam tytuł będzie o podglądaczu, świrze, który znajduje przyjemność w podglądaniu kobiet z ukrycia.

Następny jest "Remember Tomorrow" - jest to wolny utwór z niesamowicie potężnym dynamicznym "środkiem". Utwór jest o dziadku Di'anno i choć nie można tego bezpośrednio zinterpretować z tekstu to robiąc "poprawkę" na literacką fantazję, wierzymy Paul'owi.

Teraz utwór, który może nie jest zbytnio skomplikowany technicznie to jednak darzony jest wielka sympatią i przez zespół i przez fanów. "Running Free" - tekst jest trochę w stylu "punkowym" i hard rockowym i nie przypomina późniejszych mega dzieł ale refren i prosty rytm zawsze sprawdza się na koncertach.

"Phantom Of The Opera" to pierwszy duży epicki utwór Harris'a. Przez wiele osób uważany za najlepszy w całym dorobku grupy. Oparty jest na powieści Gaston'a Leroux'a. Sama książka była też inspiracją dla wielu reżyserów teatralnych czego wynikiem był nawet spektakl na Broadway'u.

Następna w kolejności jest "Transylvania" - jeden z nielicznych instrumentalnych utworów wykonywanych przez Iron Maiden. Pomimo braku tekstu tytuł sugeruje, iż Harris zainspirował się książką Bram'a Stoker'a "Dracula". Horrorowata powieść była wielokrotnie ekranizowana jednak najlepszy film to chyba ten z lat '30.

"Strange World" to znowu wolny utwór na albumie, podobny do "Remember Tomorrow" jednak bez tej szybszej gitarowej części. Oryginalnie pierwotna wersja utworu miał być zamieszczona na "The Soundhouse Tapes" ale z powodu kiepskiej jakości nagrania zespół zrezygnował z tego pomysłu. Tekst nastrojowo emanuje melancholią, której nie znajdziemy na późniejszych płytach Maiden a szkoda bo nawet nieźle to wychodziło.

Trochę przyśpieszamy. "Charlotte The Harlot", kawałek napisany przez Dave Murray'a. Rozpoczyna on sagę związaną z Charlotte. Chociaż sami muzycy zaliczają do tej serii tylko 2 utwory "Charlotte The Harlot" i "22, Acacia Avenue" to bardziej dociekliwi znajdą wzmianki o tej prostytutce i w innych utworach. Właśnie, wszystko już powinno być jasne. Pani Charlotte, o której mówię to przedstawicielka najstarszego zawodu świata. Tekst mówi o bólu i innych uczuciach związanych z sytuacją gdy za swoją dziewczynę ma się tak "ciężko pracującą" kobietę.

"There was a time when you left me standing there, picking up pieces of love off the floor Well Charlotte you left me alone in there, to make your ends as a bloody whore"

Na koniec powtórka z "The Soundhouse Tapes", szybsza wersja głównego koncertowego kawałka Iron Maiden, czyli "Iron Maiden"! Muzycznie jest to tak skomplikowany utwór jak "Running Free". Tekst jest z gatunku horror

"I just want to see your blood, I just want to stand and stare See the blood begin to flow, as it falls upon the floor"

Większość informacji na temat albumu nie pochodzi ode mnie, uzyskałem je dzięki "Baeleron's Commentary".

MaYeR

© Sanktuarium - Polski Fan Klub Iron Maiden & Iron Maiden Holdings Ltd. 1999-2010