SanktuariuM - Polski Fan Klub Iron Maiden


IN PROFILE

"In Profile" nie jest typową płytą Iron Maiden, nie ma tu muzyki sensu stricte. Album ten to wywiady przeplatane kawałkami z różnego okresu trwania kariery zespołu. Wydawnictwo "In Profile" można w skrócie określić jako "biografia Iron Maiden w pigułce. Całość została przygotowana i czytana przez Mike'a Hurst'a z czasopisama Music Legends.

Płyta "In Profile" była wydana jako wersja limitowana w 1997r. a w 1998r. zostało dołączona jako album bonusowy do box-setu zawierającego remasterowane płyty Maiden "Eddie's Head-Box".

Część 1 : "EARLY MAIDEN DAYS": Football to Iron Maiden and the Ruskin Arms - początek historii o Iron Maiden to historia Steve'a Harris'a.

"From Here To Eternity"(live) - kompozycja pochodzi z płyty "A Real LIVE One". Kawałek ten wydaje się być bardzo łatwy w interpretacji. Jest motocyklista, jest kobieta, jest związek.

"She fell in love with his greasy machine"

Jednak opierając się na filozofii Freud'a, tekst równie dobrze może stanowić symbolikę seksu.

Teraz jeśli będziemy wnikać jeszcze bardziej znajdziemy tu aluzje do sagi o "Charlotte" ! Wielu fanów uważa ten kawałek za 4 część tej opowieści (1 - Charlotte The Harlot, 2 - 22 Acacia Avenue, 3 - Hooks In You, 4 - From Here To Eternity).

"They took a tumble at the devil's bend The beast and Charlotte they were two of a kind, They'd always take the line from here to eternity "

Następny jest "Remember Tomorrow" - jest to wolny utwór z niesamowicie potężnym dynamicznym "środkiem". Utwór jest o dziadku Di'anno i choć nie można tego bezpośrednio zinterpretować z tekstu to robiąc "poprawkę" na literacką fantazję, wierzymy Paul'owi.

"Iron Maiden" - Muzycznie jest to tak skomplikowany utwór jak "Running Free". Tekst jest z gatunku horror

"I just want to see your blood, I just want to stand and stare See the blood begin to flow, as it falls upon the floor"

"Prowler" - jak mówi sam tytuł będzie o podglądaczu, świrze, który znajduje przyjemność w podglądaniu kobiet z ukrycia.

"Strange World" to znowu wolny utwór na albumie, podobny do "Remember Tomorrow" jednak bez tej szybszej gitarowej części. Oryginalnie pierwotna wersja utworu miał być zamieszczona na "The Soundhouse Tapes" ale z powodu kiepskiej jakości nagrania zespół zrezygnował z tego pomysłu. Tekst nastrojowo emanuje melancholią, której nie znajdziemy na późniejszych płytach Maiden a szkoda bo nawet nieźle to wychodziło.

Część 2 : "GROUNDWORK": The Soundhouse Tapes, Eddie the 'Ead and Maiden meet Neil Kay and find manager Rod Smallwood - pierwsze nagrania w studio, początek sukcesu zespołu w lokalnych klubach Londynu i wreszcie spotkanie z 6 członkiem zespołu managerem Rode'em Smallwood'em.

"Charlotte The Harlot", kawałek napisany przez Dave Murray'a. Rozpoczyna on sagę związaną z Charlotte. Chociaż sami muzycy zaliczają do tej serii tylko 2 utwory "Charlotte The Harlot" i "22, Acacia Avenue" to bardziej dociekliwi znajdą wzmianki o tej prostytutce i w innych utworach. Właśnie, wszystko już powinno być jasne. Pani Charlotte, o której mówię to przedstawicielka najstarszego zawodu świata. Tekst mówi o bólu i innych uczuciach związanych z sytuacją gdy za swoją dziewczynę ma się tak "ciężko pracującą" kobietę.

"There was a time when you left me standing there, picking up pieces of love off the floor Well Charlotte you left me alone in there, to make your ends as a bloody whore"

Następna w kolejności jest "Transylvania" - jeden z nielicznych instrumentalnych utworów wykonywanych przez Iron Maiden. Pomimo braku tekstu tytuł sugeruje, iż Harris zainspirował się książką Bram'a Stoker'a "Dracula". Horrorowata powieść była wielokrotnie ekranizowana jednak najlepszy film to chyba ten z lat '30.

Teraz utwór, który może nie jest zbytnio skomplikowany technicznie to jednak darzony jest wielka sympatią i przez zespół i przez fanów. "Running Free" - tekst jest trochę w stylu "punkowym" i hard rockowym i nie przypomina późniejszych mega dzieł ale refren i prosty rytm zawsze sprawdza się na koncertach.

Część 3: "ASCENDANCY": Maiden's first album and their first Reading Festival. The Killers World Tour and Bruce replaces Paul - Maideni podisują kontrakt płytowy i nagrywają swój pierwszy album. Niestety wkrótce zaczynają się problemy z Di'anno, którego bardzo szybko zmienia nowy śpiewak Bruce Bruce.

"Phantom Of The Opera" to pierwszy duży epicki utwór Harris'a. Przez wiele osób uważany za najlepszy w całym dorobku grupy. Oparty jest na powieści Gaston'a Leroux'a. Sama książka była też inspiracją dla wielu reżyserów teatralnych czego wynikiem był nawet spektakl na Broadway'u.

"Sanctuary"(live) - kompozycja pochodzi z płyty "A Real DEAD One". Sanctuary to nieśmiertelny utwór Maiden. Steve tak go polubił, iż nawet grupę swojego finansowego zaplecza nazwał tym tytułem. Kawałek opowiada o kryminaliście uciekającym z rąk prawa. Ten motyw był zresztą wielokrotnie powtarzany w piosenkach Iron Maiden: Murders In The Rue Morgue, Innocent Exile, The Fugitive.

"Purgatory" to stary utwór Maiden, który egzystował pod nazwą "Floating". Tekst jest wręcz eteryczny i stanowi o śmierci klinicznej? A może to świat samobójcy z "Another Life", który jednak zdecydował się na śmierć.

"Wrathchild" - tekst opowiada o desperacji gościa, który szuka swojego nieznanego ojca. Jego zamiary chyba nie są pokojowe:

"I was born into a scene of angriness and greed, and dominance and persecution"

Dochodzimy do najlepszego "Killers" - Mamy tu opis morderstwa z punktu widzenia samego zabójcy (pomysł później wykorzystany np. przy The Assassin) Adrenalina "skacze" i zaraz wszystko się zacznie. Mordercę motywuje nie tylko chęć "krwi" ale i głosy w jego głowie - tak jak przy "Murders In The Rue Morgue" :

"A voice inside me compelling to satisfy me "

Najsłynniejszy utwór Iron Maiden to z pewnością "Run To The Hills". Tekst opisuje walki pomiędzy najeźdźcami z Europy a rodowitymi mieszkańcami Ameryki - Indianami. Rytm przypomina galopujące konie a tekst dzieli się na opis ataku ze strony czerwonoskórych...

"The white man came across the sea, he brought us pain and misery He killed our tribes he killed our creed, he took our game for his own need..."

oraz ze strony białych...

"Chasing the redskins back to their holes, fighting them at their own game Murder for freedom the stab in the back, women and children and cowards attack"

Część 4: "SUPREMACY": A Top Ten single, a Number One album, massive live productions, World Tours and the hits keep on coming - Połowa lat '80 to czasy złotej ery dla Iron Maiden. Zespół co roku wydaje płyty, które co roku coraz lepiej się sprzedają. Maideni koncertują w coraz większych salach zdobywając tłumy fanów na wszystkich kontynentach.

The Number Of The Beast" - jeden z kawałków, który był chyba najbardziej opisywanym utworem Iron Maiden w mediach. Z genezą jego powstania wiąże się wiele historii. Po pierwsze utwór oparty jest na horrorze z 1978r. Omen II. Po drugie Stevowi śniła się pewna historia, którą opisał w tekście. No i na sam koniec cyfra 666 często przewijała się w czasie nagrywania płyty. Chociażby rachunek za remont samochodu Martina Bircha, opiewał na sumę...66,6 funtów.

Teraz utwór majstersztyk "Hallowed Be Thy Name". Tekst tego kawałka jest moim zdaniem po prostu rewelacyjny. Przysłuchujemy się myślom i emocjom jakie towarzyszą skazańcowi na chwilę przed powieszeniem. Uczucia jakie niesie ten utwór odczuwa się wręcz jak własne.

"Somebody please tell me that I'm dreaming, It's not easy to stop from screaming But words escape me when I try to speak..."

"Invaders", to kompozycja która jest udoskonaloną wersją "Invasion" z EP'ki "The Soundhouse Tapes" i późniejszego singla pod tym samym tytułem. Tekst bardzo plastycznie opisuje atak Wikingów, ich przybijające do brzegu łodzie i wreszcie walkę oraz pokonanie najeźdźców.

"Where Eagles Dare", utwór oparty na książce Alistaira MacLeana i filmie także pod tym samym tytułem. Jest to opowieść mająca miejsce podczas II wojny światowej i opowiada o odbiciu amerykańskiego generała z rąk Niemców. W filmie występował miedzy innymi Clint Eastwood (patrz : zapowiedź tego kawałka na A Real Dead One) i Richard Burton.

"The Trooper", opowiada o Wojnie Krymskiej (1853 - 1856), opisanej przez Lorda Tennyson'a w "The Charge Of The Light Brigade"

Kolejny kawałek na płycie to jeden z najbardziej znanych czyli "2 Minutes To Midnight". Duet "Smith/Dickinson" opisał świat na krawędzi wojny nuklearnej. Świat do którego doprowadzają nas skorumpowani politycy i zdegenerowani generałowie.

"As the madmen play on words and make us all dance to their song To the tune of starving millions, to make a better kind of gun"

Tytuł "2 Minutes To Midnight" odnosi się symbolu "zegara odliczającego czas do końca świata". Wskazówka osiągnęła 2 minuty do północy kiedy w 1953 roku Rosjanie zdetonowali bombę atomową o ogromnej sile rażenia, Obecnie mówi się, iż wskazówka pokazuje 9 minut do północy po tym jak Indie i Pakistan rozpoczęły próby z bombami własnej produkcji.

"Aces High" - to utwór o walce, Bitwie o Anglię, która odbyła się oczywiście w powietrzu i miała miejsce od 10 czerwca do 31 października w 1940r. Należy pamiętać, że w owej powietrznej bitwie brali też udział Polacy ze słynnego Dywizjonu 303.

"Wasted Years" - jeden z najbardziej melodyjnych i znanych utworów Iron Maiden. Adrian sugerował, iż zainspirowały go emocje towarzyszące długiej trasie "World Slavery Tour".

"From the coast of gold, across the seven seas, I'm travelin' on, far and wide But now it seems, I'm just a stranger to myself And all the things I sometimes do, it isn't me but someone else "

"Heaven Can Wait" - pierwsze słowa jakie nasuwają się pisząc i mówiąc o "Heaven Can Wait" to znakomity numer na koncerty. I tak jest, słynne już stadionowe "Ooooo" na każdym koncercie "buzuje" w fanach krew a kiedy w trakcie na scenę wychodzi publiczność wszyscy dostają szału. (na płycie fragment "ooo" śpiewają goście z Tehe's Bar" - podziękowanie dla nich to umieszczenie logo tego baru na okładce). O czym jest jednak utwór? To kompozycja o doświadczeniach związanych ze śmiercią.

Kolejny kawałek to "Can I Play With Madness" - jest to historia chłopaka, który próbuje dowiedzieć się czegoś o swojej przyszłości u jasnowidza z kryształową kulą.

Część 5: "LEGENDS" Stadium room only, more hit albums and the departure of Dickinson. Blaze joins and Iron Maiden are confirmed as one of the greatest influences ever of Heavy Rock - czasy współczesne, występy na największych stadionach na świecie, kolejne "przebojowe" płyty i odejście jednego z twórców sukcesu Iron Maiden Bruce'a Dickinson'a. Następuje odmłodzenie zespołu, miejsce Dickinsona zajmuje wokalista grupy Wolfsbane Blaze Bayley.

"Holy Smoke" - utwór opowiadający o tzw. "nauczycielach" wiedzy katolickiej, którzy swego czasu występowali w stacjach telewizyjnych w USA. Osobiście oglądałem takie jedno wystąpienie w "NBC" i podzielam zdanie Dickinsona. Są to książkowi przedstawiciele hipokryzji, zakłamani, chciwi i oszukujący ludzi. (Na podobny temat był utwór Genesis "Jesus, he loves me").

"Bring Your Daughter...To The Slaughter" to kawałek Dickinsona, który był w swojej pierwotnej wersji zamieszczony na ścieżce dźwiękowej do horroru pt. "The Nightmare On Elm Street 5". Harris'owi tak się spodobał kompozycja Bruce'a iż poprosił go aby pozwolił zmienić trochę aranżację i zamieścić na "No Prayer For The Dying".Dickinson w tekście próbował "zawrzeć" atmosferę filmów z Freddy'em w roli głównej. (Mówi się, iż tak naprawdę w cyklu filmów "The Nightmare On ElmStreet" chodzi o strach przed bólem miesiączkowym:) "Slaughter" jest tu przenośnią na prawdziwą rzeźnię, kiedy "córka" traci dziewictwo. Mamy więc kolejny "brzydki" seksualny tekst.

W Iron Maiden FAQ napisane jest, że utwór jest oparty na wierszu Andrew Marvell'a "To His Coy Mistress". I choć te dwa utwory diametralnie różnią się od siebie to można znaleźć kilka skrajnych podobieństw.

"Be Quick Or Be Dead" - Podobnie jak w "Holy Smoke" gdzie tekst mówił o zakłamaniu i chciwości "telewizyjnych księży tak tutaj mamy te same "zalety" tyle, że odnoszą się one do polityków.

"He says you must vote for what you want to hear Don't matter what's wrong as long as you're allright So pull yourself stupid and rub yourself blind."

"Fear Of The Dark"- To historia rodem z horroru. Ciemno, pusto i Ty sam, czując czyjś oddech na plecach.

"Fear of the dark, fear of the dark I have a constant fear that something's always near Fear of the dark, fear of the dark I have a phobia that someone's always there "

"Tailgunner" można uznać za "Aces High" Part II. Mówi o lotnictwie w czasie "Drugiej Wojny Światowej" oraz zawiera w sobie kilka anty wojennych przesłań. W jednym z komentarzy do tej płyty Bruce zdradził swoja inspirację a był nią.....film porno o sexie analnym. Hmmm.. wiele osób sugerowało, że tekst ma "dwa dna" i jest utworem o "gay"'ach. Swoją drogą nie uważam aby to była prawda, jednak tytuł rzeczywiście można zinterpretować dwojako.

"Man On The Edge" - Tekst opiera się na filmie z 1993r. z Michaelem Douglas'em w roli głównej - Falling Down (Upadek). Jest to historia pewnego zwykłego człowieka, który wskutek stresu, frustracji i absurdów związanych z życiem w mieście powoli ulega szaleństwu. Porywa swoje dziecko, wchodzi w konflikt z prawem - z urzędnika zamienia się w psychopatę.

Płytę zamyka jedna z mroczniejszych i trudniejszych kompozycji "The Unbeliever". Utwór o nas samych, zagubionych w cywilizacji, zagubionych w życiu, nie potrafiący poradzić sobie z samym sobą.

MaYeR

© Sanktuarium - Polski Fan Klub Iron Maiden & Iron Maiden Holdings Ltd. 1999-2010