"Live After Death" jest to album, który podsumowuje długą i pełną sukcesu trasę "World Slavery Tour". Płyta ta jest drugą koncertówką w dorobku grupy (pierwsza to EP'ka Maiden Japan) i zarazem najbardziej znana tak wśród fanów Iron Maiden jak i pośród fanów ciężkiego grania w ogóle. Producentem tego "hitu" był Martin Birch, który wykonał naprawdę świetną robotę. Gitary są podzielone na kanały prawy i lewy (w prawym słychać Dave'a a w lewym głośniku gra Adrian Smith). Pomimo tego, że utwory na ten album nie pochodzą z jednego koncertu to jednak znowu fachowe ucho Martina sprawiło nam dużą niespodziankę i naprawdę nawet znawca będzie miał spore trudności w określeniu, jak dane kawałki są podzielone.
Pierwotnie płyta ta była wydana jako podwójny winyl i jako pojedynczy CD (na kompakcie nie było kilku kawałków z koncertów pochodzących z Hammersmith Odeon). Jednak zespół poprawił te potknięcie i w wydaniu remasterowanym z 1998 r. (tzw. Maiden Hell) album "Live After Death" był już podwójnym kompaktem.
W czasie remasteringu "doszlifowano" przerwy między kawałkami oraz podzielono utwór "Aces High" na 2 części : Intro i kawałek właściwy Aces High.
Disc 1
"Intro : Churchill's Speech" -
"We shall go on to the end. We shall fight in France.
We shall fight on the seas and oceans.
We shall fight with growing confidence and growing strength in the air.
We shall defend our Island, whatever the cost may be.
We shall fight on the beaches. We shall fight on the landing grounds.
We shall fight in the fields, and in the streets,
we shall fight in the hills.
We shall never surrender!"
Te słynne już słowa Churchilla wypowiedziane zostały podczas Bitwy pod Dunkierką (26 maj - 3 czerwca 1940), która to rozpoczęła wielką Bitwę o Anglię. Ten wstęp znakomicie współgra z "Aces High" bo...
"Aces High" - to utwór o walce, Bitwie o Anglię, która odbyła się oczywiście w powietrzu i miała miejsce od 10 czerwca do 31 października w 1940r. Należy pamiętać, że w owej powietrznej bitwie brali też udział Polacy ze słynnego Dywizjonu 303.
Kolejny kawałek na płycie to jeden z najbardziej znanych czyli "2 Minutes To Midnight". Duet "Smith/Dickinson" opisał świat na krawędzi wojny nuklearnej. Świat do którego doprowadzają nas skorumpowani politycy i zdegenerowani generałowie.
"As the madmen play on words and make us all dance to their song
To the tune of starving millions, to make a better kind of gun"
Tytuł "2 Minutes To Midnight" odnosi się symbolu "zegara odliczającego czas do końca świata". Wskazówka osiągnęła 2 minuty do północy kiedy w 1953 roku Rosjanie zdetonowali bombę atomową o ogromnej sile rażenia, Obecnie mówi się, iż wskazówka pokazuje 9 minut do północy po tym jak Indie i Pakistan rozpoczęły próby z bombami własnej produkcji.
"The Trooper", opowiada o Wojnie Krymskiej (1853 - 1856), opisanej przez Lorda Tennyson'a w "The Charge Of The Light Brigade"
"Revelations" jest jednym z lepszych utworów na płycie. Tekst zawiera wersy ze starego angielskiego hymnu autorstwa G.K. Chesterton'a. Niektórzy uważają, że kawałek ten związany jest z utworem "Powerslave" Oto mini-dowód :
"The light of the Blind - you'll see
The venom that tears my spine,
The Eyes of the Nile are opening -- you'll see"
Kolejny utwór to "Flight Of Icarus". Jest on oparty na greckim micie o Dedalu i Ikarze. Zostali oni uwięzieni przez króla Minosa. Udało im się jednak zrobić skrzydła z piór i wosku i uciec. Syn Dedadala Ikar zbliżył się podczas lotu za blisko słońca, które roztopiło wosk a sam "lotnik" spadł do morza.
"Rime Of The Ancient Mariner" - Steve Harris został zainspirowany poematem Samuela Taylora Coleridge'a właśnie pod tytułem "Rime Of The Ancient Mariner". Chociaż Steve naprawdę się postarał to jednak zapewniam Was, że aby w pełni docenić historię o Marynarzu i Albatrosie należy przeczytać książkę.
"Powerslave" - Mamy tu lament umierającego faraona i jego pytania o sens życia. Faraon nie może pogodzić się z tym, że musi umrzeć. Zadaje sobie pytania : jak to wszystko może się dziać jeśli to
on jest bogiem, on jest wybrańcem.
"I don't wanna die, I'm a God, why can't I live on?"
Utwór ten ma ciekawe powiązanie z kawałkiem pt " Revelations". I tak jak "Objawienia" mówią o narodzinach faraona tak "Powerslave" mówi o jego śmierci.
"The Number Of The Beast" - jeden z kawałków, który był chyba najbardziej opisywanym utworem Iron Maiden w mediach. Z genezą jego powstania wiąże się wiele historii. Po pierwsze utwór oparty jest na horrorze z 1978r. Omen II. Po drugie Stevowi śniła się pewna historia, którą opisał w tekście. No i na sam koniec cyfra 666 często przewijała się w czasie nagrywania płyty. Chociażby rachunek za remont samochodu Martina Bircha, opiewał na sumę...66,6 funtów.
Drugi po "Phantom Of The Opera" utwór majstersztyk to "Hallowed Be Thy Name". Tekst tego kawałka jest moim zdaniem po prostu rewelacyjny. Przysłuchujemy się myślom i emocjom jakie towarzyszą skazańcowi na chwilę przed powieszeniem. Uczucia jakie niesie ten utwór odczuwa się wręcz jak własne.
"Somebody please tell me that I'm dreaming, It's not easy to stop from
screaming But words escape me when I try to speak..."
Teraz szybsza wersja głównego koncertowego kawałka Iron Maiden, czyli "Iron Maiden"! Muzycznie jest to tak skomplikowany utwór jak "Running Free".:) Tekst jest z gatunku horror "
"I just want to see your blood, I just want to stand and stare
See the blood begin to flow, as it falls upon the floor"
Najsłynniejszy utwór Iron Maiden to z pewnością "Run To The Hills". Tekst opisuje walki pomiędzy najeźdźcami z Europy a rodowitymi mieszkańcami Ameryki - Indianami. Rytm przypomina galopujące konie a tekst dzieli się na opis ataku ze strony czerwonoskórych...
"The white man came across the sea, he brought us pain and misery
He killed our tribes he killed our creed, he took our game for his own
need..."
oraz ze strony białych...
"Chasing the redskins back to their holes, fighting them at their own game
Murder for freedom the stab in the back, women and children and cowards
attack"
Teraz utwór, który może nie jest zbytnio skomplikowany technicznie to jednak darzony jest wielka sympatią i przez zespół i przez fanów. "Running Free" - tekst jest trochę w stylu "punkowym" i hard rockowym i nie przypomina późniejszych mega dzieł ale refren i prosty rytm zawsze sprawdza się na koncertach.
Disc 2
Płyta nr 2 to utwory pochodzące z koncertu z Hammersmith Odeon.
"Wrathchild" - tekst opowiada o desperacji gościa, który szuka swojego nieznanego ojca. Jego zamiary chyba nie są pokojowe:
"I was born into a scene of angriness and greed, and dominance and persecution"
"Children Of The Damned". Inspiracją był film z 1963 r. pod tym samym tytułem "Children Of The Damned". Opowiadał on o 6 dzieciach, które obdarzone nadprzyrodzonymi mocami walczyły o przetrwanie z ludźmi niższej rangi. W połowie lat '90 na podstawie filmu powstała też gra komputerowa, jednak nie była ona komercyjnym przebojem mimo ścisłego nawiązania do fabuły filmu.
Teraz "22, Acacia Avenue" to druga i oficjalnie ostatnia część historii o Charlotte. Nastrój i charakter tekstu jest bardzo podobny do "Charlotte The Harlot" choć może tutaj znajdziemy więcej szczegółów co do możliwości naszej znajomej.
"Beat her, mistreat her, do anything that you please
Bite her, excite her, make her get down on her knees
Abuse her, misuse her, she can take all that you've got
Caress her, molest her, she always does what you want "
"Die With Your Boots On" - tekst pełny wizji apokalipsy.
"13 the beast is rising, the Frenchman did surmise"
Tym Francuzem jest najprawdopodobniej Nostradamus.
"Phantom Of The Opera" to pierwszy duży epicki utwór Harris'a. Przez wiele osób uważany za najlepszy w całym dorobku grupy. Oparty jest na powieści Gaston'a Leroux'a. Sama książka była też inspiracją dla wielu reżyserów teatralnych czego wynikiem był nawet spektakl na Broadway'u.
MaYeR
© Sanktuarium - Polski Fan Klub Iron Maiden & Iron Maiden Holdings Ltd. 1999-2013